Menu
Mateřská školaTrhový Štěpánov

Logopedie

                 logopedie

Rodiče a někdy i odborníci si kladou otázku, kdy je již vhodný čas zahájit u dítěte logopedickou terapii. Ne vždy je to jednoznačné, ale hrubá vodítka existují. Někdy stačí ke správnému rozhodnutí se započetím či nezapočetím terapie jen konzultace. Mnohdy ale rodiče nebo pediatři dobře rozsah poruchy řeči neodhadnou a s péčí se začne zbytečně pozdě.

Nemluví-li vaše dítě včas a správně, případně nemluví-li vůbec, je třeba vyhledat příslušného odborníka - nejprve dětského lékaře, který doporučí další odbornou péči u klinického logopeda.

Nejčastější chybou pedagogických pracovníků a rodičů bývá neznalost a nezkušenost v posuzování poruch vývoje řeči a amatérské pokusy o jejich nápravu. Tím často dochází k pozdnímu zahájení kvalitní logopedické péče, k prodlužování doby úpravy řeči a mnohdy i ke zbytečným odkladům školní docházky.

Pokud jste po přečtení těchto informací nabyli přesvědčení, že potřebujete vyhledat logopedickou péči, nabízíme vám seznam regionálně členěných logopedických pracovišť. Péče klinického logopeda musí být poskytována pouze ve zdravotnickém zařízení (v ambulanci či v lůžkovém zařízení). Výjimku tvoří poskytování péče imobilním pacientům v domácím prostředí na základě doporučení lékaře.

Logopedická péče o děti i dospělé je ve zdravotnictví hrazena ze zdrojů zdravotních pojišťoven podle Seznamu výkonů na základě doporučení lékaře a po předložení platného průkazu pojištěnce. V případech, kdy zdravotnické zařízení nemá smlouvu s pojišťovnami, si hradí péči pacient sám. 

 

Kdy tedy jít s dítětem ke klinickému logopedovi? 

před 2 rokem

  • při potížích s příjmem potravy (obtíže při polykání- dítě neumí kousat, jí jen kašovitou stravu, zakašlává se u jídla, jí velmi málo druhů jídel apod.)

ve 3 letech 

  • pokud dítě netvoří dvou slovná spojení – „mama ham, táta jede”, řeč je hodně nesrozumitelná, dítě nerozumí, slovní zásoba je malá nebo se vyskytují jen onomatopoické zvuky- „haf, haf, papá, au, jé” (může se jednat o opožděný vývoj řeči, vývojovou dysfázii apod.)
  • dítě zadrhává, neumí K,H,G,CH..

ve 4 letech 

  • užívá nesprávný slovosled, objevují se výrazné dysgramatismy (často zaměňuje osoby, rody, nepoužívá – jsem, se, předložky, skloňuje s chybami), málo a obtížně se vyjadřuje, nerozumí řeči, nechápe význam vět
  • pokud dítě vyslovuje některé hlásky nesprávně (laterální sigmatismus, interdentální sigmatismus-"šlape si na jazyk", velární R- ráčkování,..)
  • nevyslovuje správně L, dítě neměkčí (neumí Ď,Ť,Ň, Bě, Pě,.. )
  • dítě zadrhává v řeči

v 4-5 letech 

  • pokud dítě neměkčí, nevyslovuje L,R, Č,Š,Ž nebo je vyslovuje nesprávně

po 5. roce 

  • při izolovaných vadách výslovnosti R, Ř nebo nepřesné výslovnosti sykavek C,S,Z a samozřejmě i všech ostatních hlásek, které by už mělo dítě umět

Je dobré, pokud dítě do nástupu do 1. třídy zvládne správnou výslovnost všech hlásek. Proto je nutné někdy začít s logopedickou terapií dříve (při mnohočetné patlavosti kolem 4. roku), aby si dítě stihlo vyvozené hlásky do řeči zafixovat. Pokud dítě nezvládá sykavky a těžší hlásky - a je jich někdy až 10 - (Č,Š,Ž,C,S,Z,L,R,Ř..) vyžaduje terapie delší čas. Logopedi zároveň rozvíjejí vyjadřovací schopnosti dětí, slovní zásobu, sluchovou a zrakovou percepci, grafomotoriku, oromotoriku, jemnou motoriku… 

V případě, že mají poruchy výslovnosti i starších dětí, je možné s nimi také zahájit terapii. Předejde se tak zbytečným znevýhodněním těchto dětí při přijímacích pohovorech např. na vysokou školu.


Kdy by mělo jít dítě hned? 

  • pokud začne vyslovovat hlásky nesprávným způsobem (mezizubní sykavky, velární R- ráčkování…)
  • pokud dítě začne zadrhávat

V případě, že si nejste jisti, můžete se s dítětem objednat na posouzení řečového vývoje ke klinickému logopedovi nebo foniatrovi, při celkovém nerovnoměrném vývoji rovněž ke klinickému psychologovi.                                                                                                                                                                                  Mgr. Gabriela Solná, klinický logoped 

(článek z http://klinickalogopedie.cz )

Logopedie

Chvilku, ale často! 

U logopeda to probíhá jako na tréninku. Logoped si s dítětem povídá a přes různé hry nacvičuje správnou výslovnost. 

Rodič je přítomen a má možnost okoukat, co s dítětem nacvičovat doma. 

Trénink správných řečových stereotypů spočívá v každodenní práci, cvičení se tedy musí často opakovat. Platí zásada chvilku, ale často. 

„Zodpovědět, kolik času budeme na nácvik hlásky potřebovat, je obtížné. Závisí to na mnoha faktorech".
(použito z https://www.ms-rohatce.cz/logopedie/)

Inspirace pro volné chvíle

https://edu.ceskatelevize.cz/tema/gymnastika-mluvidel

https://www.heroine.cz/skolka/aby-dite-dobre-mluvilo-pomuze-mu-prirozeny-pohyb-rika-logopedka

Logopedie

http://ogopedie.vlavici.cz/

leták

 

logopedie

 

Orientační pyramida hlásek

Pro rodiče

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Aktuální počasí

dnes, pátek 6. 12. 2024
déšť se sněhem 5 °C 0 °C
sobota 7. 12. déšť se sněhem 3/1 °C
neděle 8. 12. mírné sněžení 1/-2 °C
pondělí 9. 12. mírné sněžení 1/-2 °C

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Vane-li v prosinci vítr východní, špatnou naději mají nemocní.

Pranostika na akt. den

O svatém Mikuláši často snížek práší.