"Dítě je semínko, v němž je skryta celá rostlina. Záleží na Vás i nás, zda vyroste silný rozložitý strom, který bude mít pevné a neporušené kořeny. " J.A.Komenský
Rodiče a někdy i odborníci si kladou otázku, kdy je již vhodný čas zahájit u dítěte logopedickou terapii. Ne vždy je to jednoznačné, ale hrubá vodítka existují. Někdy stačí ke správnému rozhodnutí se započetím či nezapočetím terapie jen konzultace. Mnohdy ale rodiče nebo pediatři dobře rozsah poruchy řeči neodhadnou a s péčí se začne zbytečně pozdě.
Nemluví-li vaše dítě včas a správně, případně nemluví-li vůbec, je třeba vyhledat příslušného odborníka - nejprve dětského lékaře, který doporučí další odbornou péči u klinického logopeda.
Nejčastější chybou pedagogických pracovníků a rodičů bývá neznalost a nezkušenost v posuzování poruch vývoje řeči a amatérské pokusy o jejich nápravu. Tím často dochází k pozdnímu zahájení kvalitní logopedické péče, k prodlužování doby úpravy řeči a mnohdy i ke zbytečným odkladům školní docházky.
Pokud jste po přečtení těchto informací nabyli přesvědčení, že potřebujete vyhledat logopedickou péči, nabízíme vám seznam regionálně členěných logopedických pracovišť. Péče klinického logopeda musí být poskytována pouze ve zdravotnickém zařízení (v ambulanci či v lůžkovém zařízení). Výjimku tvoří poskytování péče imobilním pacientům v domácím prostředí na základě doporučení lékaře.
Logopedická péče o děti i dospělé je ve zdravotnictví hrazena ze zdrojů zdravotních pojišťoven podle Seznamu výkonů na základě doporučení lékaře a po předložení platného průkazu pojištěnce. V případech, kdy zdravotnické zařízení nemá smlouvu s pojišťovnami, si hradí péči pacient sám.
před 2 rokem
ve 3 letech
ve 4 letech
v 4-5 letech
po 5. roce
Je dobré, pokud dítě do nástupu do 1. třídy zvládne správnou výslovnost všech hlásek. Proto je nutné někdy začít s logopedickou terapií dříve (při mnohočetné patlavosti kolem 4. roku), aby si dítě stihlo vyvozené hlásky do řeči zafixovat. Pokud dítě nezvládá sykavky a těžší hlásky - a je jich někdy až 10 - (Č,Š,Ž,C,S,Z,L,R,Ř..) vyžaduje terapie delší čas. Logopedi zároveň rozvíjejí vyjadřovací schopnosti dětí, slovní zásobu, sluchovou a zrakovou percepci, grafomotoriku, oromotoriku, jemnou motoriku…
V případě, že mají poruchy výslovnosti i starších dětí, je možné s nimi také zahájit terapii. Předejde se tak zbytečným znevýhodněním těchto dětí při přijímacích pohovorech např. na vysokou školu.
V případě, že si nejste jisti, můžete se s dítětem objednat na posouzení řečového vývoje ke klinickému logopedovi nebo foniatrovi, při celkovém nerovnoměrném vývoji rovněž ke klinickému psychologovi. Mgr. Gabriela Solná, klinický logoped
(článek z http://klinickalogopedie.cz )
Chvilku, ale často!
U logopeda to probíhá jako na tréninku. Logoped si s dítětem povídá a přes různé hry nacvičuje správnou výslovnost.
Rodič je přítomen a má možnost okoukat, co s dítětem nacvičovat doma.
Trénink správných řečových stereotypů spočívá v každodenní práci, cvičení se tedy musí často opakovat. Platí zásada chvilku, ale často.
„Zodpovědět, kolik času budeme na nácvik hlásky potřebovat, je obtížné. Závisí to na mnoha faktorech".
(použito z https://www.ms-rohatce.cz/logopedie/)
https://edu.ceskatelevize.cz/tema/gymnastika-mluvidel
https://www.heroine.cz/skolka/aby-dite-dobre-mluvilo-pomuze-mu-prirozeny-pohyb-rika-logopedka
Vane-li v prosinci vítr východní, špatnou naději mají nemocní.
O svatém Mikuláši často snížek práší.